Auckland, Tapei, Maarssen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu Auckland, Tapei, Maarssen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu

Auckland, Tapei, Maarssen

Door: Peter en Monique

Blijf op de hoogte en volg Peter en Monique

29 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Donderdag 25 februari
Vandaag Auckland bekeken. Eerst naar Mt. Eden gereden. Auckland ligt verspreid over 49 vulkanen. Bovenop Mt. Eden kun je nog goed de krater zien, die helemaal begroeid is met gras. Een prachtig uitzicht over de stad waar je her en der de vulkanen erbovenuit ziet steken. Ze zijn allang niet meer werkzaam. Maar zo'n 100 km. onder de stad bevindt zich een vloeibare kern en deze kan ieder moment tot uitbarsting komen, dit kan op iedere plek in de stad. In Auckland woont het grootste gedeelte van de Nieuw Zeelandse bevolking zo'n 2 miljoen mensen. Waaronder veel Aziaten en Maoir's.
Nadat we bij de skytower gekeken hadden, hebben we een boottocht gemaakt naar de wijk Devonport en hier heerlijk geluncht. Hierna nog een stuk langs de baai gereden. Monique heeft nog in zee gezwommen.
Terug in het motel nog even in het zwembad een duik genomen, pizza gegeten en voor de laatste keer wormen en fase 10 gespeeld.
Vroeg naar bed want de volgende dag gingen we aan de terugreis beginnen.
Vrijdag 26 februari hebben Ray en Dini ons naar het vliegveld gebracht. De reis terug naar huis zou 60 uur gaan duren. Eerst met het vliegtuig naar Christchurch. Hier hebben we nog even van de zon (30 graden!) genoten. Van Christchurch naar Sidney gevlogen en door naar Taipei in Taiwan. Hier kwamen we op zaterdag om 4.30 aan. Om 6 uur waren we al in het centraal station van Taipei. Eerst maar eens koffie gedronken en een poos naar alle bedrijvigheid op de vroege morgen zitten kijken.
Eerst naar het park van de vrede, omdat het (helaas) zo hard regende konden we hier niet veel rondkijken. Met de metro naar het Nationaal Museum. Hier was het heel erg druk. Grote groepen mensen uit Taipei liepen hier rond en het leek erop dat wij zo'n beetje de enige westerlingen waren. Vooral de tentoonstelling over de kalligraaf en schilder Don Qichang (1555-1636) vond ik erg interessant.
Hierna zijn we naar de Confucius tempel en de Baoan tempel geweest. In de eerste tempel kon je alles over Confucius en het Confucionisme lezen. De tweede tempel is een Boeddhistische tempel en deze was veel meer versierd. Hierna nog even rondgelopen door de wijk.
Toen zijn we naar de hoogste wolkenkrabber van Taipei gegaan. Taipei 101. Alleen al van het omhoog kijken kreeg je spontaan hoogtevrees. Nog in een andere wijk rondgelopen op zoek naar boekenwinkels en tot slot naar Chiang Kai-Chek Monument. Een enorm gebouw met daarin een enorm beeld van deze man.
Terug naar het vliegveld, met behulp van verschillende mensen de bus naar het vliegveld gevonden. (alle mensen in Taipei zijn enorm behulpzaam als je ze iets vraagt!). Op het vliegveld nog wat gegeten en toen geprobeerd wakker te blijven totdat we in konden stappen.
Het vliegtuig zat niet helemaal vol dus Peter kon op een mooie plek met meer beenruimte gaan zitten en Monique kon op twee stoelen liggen. Op deze manier een beetje geslapen. De vlucht vanaf Bangkok zat helemaal vol, zo af en toe konden we een beetje slapen maar toen we aankwamen in Amsterdam waren we allebei flink moe.
Op het vliegveld stonden Dennis, Niels, Michiel, Sharon en Tamara ons op te wachten! Wat fijn om iedereen weer te zien!
We hebben een prachtige reis gehad en hebben enorm veel gezien en hier erg van genoten. Helaas komt aan vijf weken vakantie ook een eind. We vinden het leuk dat zoveel mensen hebben meegelezen en vonden het fijn om al die reacties van iedereen op onze verslagen te lezen. Dank hiervoor!

Tags: Taipei,