Napier, Lake Taupo, Rotorua, Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu Napier, Lake Taupo, Rotorua, Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu

Napier, Lake Taupo, Rotorua, Auckland

Door: Peter en Monique

Blijf op de hoogte en volg Peter en Monique

24 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Zaterdag 20 februari.
Vandaag naar de parade van alle oude auto's wezen kijken. En natuurlijk veel foto's gemaakt. 28 graden in de brandende zon.
's Avonds hebben we ons omgekleed in kleding uit de jaren 20 en zijn we uit eten geweest, samen met Amanda. Rondgelopen door de stad en hebben we nog wat muziekoptredens gezien. Er hing een Oerol achtige sfeer.
Zondag 21 februari.
's ochtends in vol ornaat naar een race van zelfgemaakte "bolder"karren gekeken. Deze race ging de heuvel af en het was leuk om te zien hoe de kinderen samen met hun ouders hun best gedaan hadden om mooie auto's te maken. Hierna was er een speciale ceremonie om de slachtoffers van de aardbeving uit 1931 te herdenken. Na de lunch zijn we nog rondgelopen door het park langs de zee waar een Gatsbypicknick werd gehouden. Dit hield in dat iedereen uitgedost was in de kleding uit die tijd maar ook de hele tent was zo versierd. We hebben de mooiste creaties gezien. Hier en daar waren ook optredens van koren en muziek.
's Middags kwam Amanda samen met haar vriend Gavin en zijn kinderen, Lucas en Sophie op de thee. En toen was het Art Deco weekend alweer voorbij.
Maandag 22 februari
Vroeg vertrokken we naar Lake Taupo. Dit is het grootste meer van Nieuw Zeeland. Dit meer is onstaan door een vulkaanuitbarsting. We zijn hier een uurtje geweest en hebben hier rondgelopen en zijn ook nog naar een uitzichtspunt over het meer en de drie vulkanen die hierachter liggen gereden.
Toen door naar Rotorua. Dit is een vulkanisch gebied, overal komt stoom uit de grond en er zijn verschillende geisers. Het staat erom bekend dat het flink naar zwavel kan ruiken. Maar dat viel wel mee. Bij het motel zijn we nog even lekker in het zwembad gaan zwemmen."
's Avonds zijn we naar een culturele avond van de Maori's geweest in het dorp Tamaki
We werden opgehaald door een bus. Er kwamen vijf bussen en uit iedere bus werd een leider gekozen. Voordat we het dorp binnen mochten komen moesten de leiders een speciale welkomstceremonie ondergaan. Dit hield in dat ze met hun neus tegen de neus van de chief van de Maori's moesten wrijven. Bij verschillende maorihuizen kregen we uitleg over de gewoonten en gebruiken. De betekenis van de tatoeages en de versieringen van de huizen. De manier waarop ze trainden voor de jacht en de oorlog. De instrumenten die ze gebruiken. Peter heeft geleerd hoe je de Haka moet uitvoeren. Er was een uitvoering van verschillende dansen en nogmaals de Haka.
Daarna kregen we een maaltijd die op traditionele wijze in een 'hangi', wat een gat in de grond is, bereid was. Eerst gaan er hete stenen in het gat, daarboven op wordt het vlees gelegd. Hier boven op de aardappels en de groenten en uiteindelijk het toetje. Dit wordt afgedekt en staat 4 uur lang te sudderen. Het eten krijgt hierdoor een rokerige smaak en was erg lekker. De avond werd afgesloten met muziek en nogmaals de Haka.
Al met al een leuke en leerzame avond.
Dinsdag 23 februari
We zijn eerst naar een gebied gereden waar electriciteit werd opgewekt door middel van de stoom die uit de aarde omhoog komt.
Daarna gingen we naar Wai O Tapu Thermal Wonderland.
Hier hebben we de geiser Lady Knox gezien. Wat erg indrukwekkend was.
Ook hebben we de Mudpools gezien. Een enorme modderplas die aan het koken was. Je zag overal lucht omhoog komen en de modder omhoog spuiten, fascinerend! Ook maakten we een rondwandeling door het geothermische gebied. Je liep door een soort van maanlandschap waar op verschillende plaatsen hete bronnen en vulkanische activiteit te zien was. De verkleuring van het landschap gaf aan welke stof er gevormd was. Bv zwavel was groen en geel was sulfaat. Een raar idee om rond te lopen op gebied dat theoretisch best nog wel eens in actie zou kunnen komen. Maar prachtig om te zien.
's Middags zijn we naar Lake Rotorua en het blauwe en groene meer gereden. In het meer Rotorua zwommen enorm veel zwarte eenden en zwarte zwanen. Bij het meer zijn we bij een gemeenschapshuis van de Maori's wezen kijken. In heel Rotorua zag je overal uit putten en uit gaten in de grond stoom komen. Er zijn mensen die de warmte gebruiken om hun huis te verwarmen en eten te koken.
Woensdag 24 februari. Helaas aan alles komt een eind en dus ook aan ons bezoek aan Rotorua. Vandaag zijn we naar Auckland gereden. Eerst hebben we nog gekeken bij H2O Ogo. Enorme kunststof ballen waar je in gaat zitten en mee de berg afrolt.
Ook zijn we nog bij een Velodrome wezen kijken.
's Middags aangekomen in het motel in Auckland, voor onze laatste dagen in Nieuw Zeeland. 's Avonds heerlijk Maleisisch gegeten.

• 24 Februari 2016 - 13:52

Joke:

Ik heb steeds al jullie verslagen gelezen hoor, maar heb niet altijd gereageerd. Wat hebben jullie veel leuks gedaan en gezien!!!! En wat gaat de tijd snel. Al weer bezig aan jullie laatste dagen (daar). En heeft Peter nog contact gehad? Want volgens mij is de haka een traditionele dans om voorouders op te roepen! Groetjes van Nico en mij.

• 28 Februari 2016 - 14:00

Menno:

Welkom thuis!

Effe bijkomen en nagenieten.....
    Voor de komende 10 jaar genoeg beleeft, dacht ik!
    Of toch nog dit jaar een volgend reisdoel?
    "Boots on the ground" en een windje in de rug.
    Terschelling?

See You, Menno