Christchurch, Wellington, Napier - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu Christchurch, Wellington, Napier - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu

Christchurch, Wellington, Napier

Door: Peter en Monique

Blijf op de hoogte en volg Peter en Monique

16 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Op zondag 14 februari vroeg opgestaan, ingepakt en naar het busstation gelopen. Om 7 uur am vertrokken richting Picton. Een mooie tocht door de bergen en langs de zee waar we zeehonden zagen liggen in de zon en zwemmen en spelen in het water. Koffie gedronken in Kaikoura. Dat is de plaats waar je walvissen kunt zien. Door naar Picton. Het weer was geweldig.
In Picton op de boot gestapt naar het Noordereiland. Prachtig helder weer. We zijn bovenop het dek gaan zitten en genoten van het uitzicht over de Marlborough Sounds. Prachtig. Lekker in de zon met een Corona. Helaas geen dolfijnen of walvissen gespot, maar je kunt niet alles hebben.
In Wellington werden we opgewacht door Ray en Dini. Zij namen ons mee naar het motel en toen zijn we gelijk uit eten gegaan. Maleisisch, heerlijk.
Terug naar het hotel en" Regenwormen" gespeeld, een grappig spelletje.
En op tijd naar bed.
De volgende dag hoorden we dat er een aardbeving geweest was vlakbij Christchurch. Een behoorlijk heftige 5,9 op de schaal van Richter. Gelukkig waren er geen mensen gewond geraakt, maar er is wel weer materiele schade. Onder andere de kerk is weer verder ingestort. Mensen leven hier met de wetenschap dat er iedere dag een heftige aardbeving kan komen.
We zijn eerst naar een uitzichtspunt in Wellington gereden. Daarna naar een oude houten kerk uit 1866, deSt. Pauls. Mooi!
Hierna naar de Beehive (bijenkorf), het parlement in Nieuw Zeeland en daar een rondleiding gekregen. Was heel interessant om te horen hoe het politieke systeem in Nieuw Zeeland werkt. Het lijkt erop dat mensen meer inspraak hebben dan bij ons in Nederland. In de kelder lieten ze ons zien hoe ze het gebouw aardbeving bestendig hebben gemaakt. Het kan heen en weer bewegen tijdens een heftige aardbeving .
Daarna koffie gedronken in Te Papa een groot gratis museum. Hier een interessante expositie, gemaakt door Peter Jackson over de Nieuw Zeelanders in de eerste wereldoorlog. De slag bij Gallipoli in Turkije. Heel mooi gedaan. Ook nog exposities over de Maories, de geschiedenis van Nieuw Zeeland en de natuur gezien.
Langs de kust gereden naar een leuk restaurantje en hier geluncht. Doorgereden naar de Roxy, dat is de bioscoop die Peter Jackson gekocht heeft. Foto's gemaakt van R2D2, Joda en Gandalf en nog veel meer. Hierna naar de Wetcave. Ook van Peter Jackson, hier worden alle rekwisieten voor de films gemaakt. En er was een winkel bij.
Terug naar het motel, chinees gegeten en wederom Regenwormen gespeeld.
Dinsdag 16 februari naar Napier gereden. Onderweg was een behoorlijk heftig ongeluk gebeurt dus we moesten een stuk omrijden. Thee gedronken bij Amanda, de dochter van Dini en Ray, zij woont in Hastings. Door naar Napier, hier blijven we tot maandag.