Akaroa, Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu Akaroa, Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Peter en Monique Fokker - WaarBenJij.nu

Akaroa, Christchurch

Door: Peter en Monique

Blijf op de hoogte en volg Peter en Monique

13 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Donderdagochtend 11 februari vroeg opgestaan omdat we ons om 8.15 uur moesten melden bij de Blackcat.
De organisator van het zwemmen met dolfijnen. Na een wetsuit te hebben aangetrokken en een duikbril met snorkel
kregen omgehangen en ook nog de nodige instructies, gingen we op weg met boot op zoek naar de bedreigde hectordolfijnen.
Die alleen in de wateren rondom Nieuw Zeeland voorkomen. Na een minuut of 20 hadden we geluk. Met 12 personen gingen we
aan de achterkant van de boot het water in. De dolfijnen kwamen op ons af gezwommen en een paar kwamen op minder dan 2 (!)
meter langs ons zwemmen. Een heel bijzonder moment. Na verloop van tijd zwommen de dolfijnen weer weg en kwamen niet meer
terug. We gingen weer terug aan boord om verder te zoeken naar andere dolfijnen. Helaas lukte dat niet meer, maar we zagen
wel midden in het meer een white flipped pinguin ronddobberen en we zagen nog wel dolfijnen zwemmen. Het was een fantastische
ervaring om vlakbij deze vriendelijke dieren in het water te zijn!
's Middags een stuk over het schiereiland gereden wat ontstaan is door een vulkaanuitbarsting 7000 jaar geleden. Een
prachtige bergachtige omgeving. Bovenop de berg kon je aan de ene kant de haven van Akaroa zien en aan de andere kant de
South Pacific. We zijn naar een klein "prive" strandje in een baai gereden en hebben daar heerlijk gezeten en gezwommen.
Terug naar Akaroa, fish en chips eten en dan onze volgende aktiviteit, n.l. pinguins kijken.
We gingen met een 4wheeldrive de berg op. Omdat de weg erg steil was waren we zo boven en hadden een spectaculair uitzicht.
De jongen die de bus bestuurde was van origine een Fransman, zoals veel mensen in Akaroa (van oorsprong "bijna" een Franse
kolonie en daar zijn ze trots op, de straten hebben Franse namen). Hij vertelde van alles over de geschiedenis van Akaroa
maar ook over de natuur van Nieuw Zeeland, heel interessant. Op het moment dat we over de berg heen kwamen zagen we in het
dal aan de andere kant een wolkendeken liggen. Een heel apart gezicht net ofdat je in het vliegtuig hoog boven de wolken
bent. We reden naar beneden door de wolken heen en daar in de mist lag het centrum wat erop gericht is om de bijna
uitgestorven white flipped pinguin te beschermen. Zieke dieren worden daar opgevangen en de 'natuurlijke vijand wordt zoveel mogelijk
bestreden. Wat enorm veel werk is. De Europeanen hebben onder andere fretten geimporteerd, die zich enorm hebben vermeerderd
omdat er geen natuurlijke vijanden aanwezig zijn. Maar dit heeft wel tot gevolg dat deze pinguin bijna uitgestorven is.
De inspanningen zijn niet voor niets. De populatie is de afgelopen jaren sterk gegroeid en bij de Nieuw Zeelandse bevolking
is het besef gegroeid dat het mogelijk is om de pinguins voor uitsterven te behoeden.
We zagen een zieke pinguin en een blinde pinguin die daar opgevangen werden. We kregen camouflagekleding aan en een verrekijker mee.
We wandelden een stukje langs de baai en kwamen bij een aantal kleine hokjes van hout. Hierin zaten 1 of 2 pinguins (de hokjes
waren open) of ze waren in de rui of het waren jonge pinguins. Ze vinden het prettig om in een verborgen donkere ruimte te zitten.
Daarna liepen we door naar uitkijkposten boven de baai. We zagen eerst twee yellow eyed pinguins (ook heel zeldzaam) en later
een aantal white flipped pinguins aan land komen. Al met al een hele mooie en interessante ervaring.
Vrijdag hebben heerlijk rustig aan gedaan en weer een privestrandje opgezocht en lekker in de zon gezeten en gelezen en gezwommen.
Een prachtige plek dat Akaroa. De tent opgeruimd. Spullen weggegooid en weggegeven. En de laatste nacht in een luxe cabin
geslapen.
Zaterdag naar Christchurch via Littleton, deze haven is verwoest door de aardbeving, vandaar dat de cruiseschepen nu
naar Akaroa komen. Maar de haven wordt weer opgebouwd zagen we.
In Christchurch rondgelopen en in het park was een Rugby toernooi bezig van jongeren vanuit het hele land. Hier hebben we een
poosje zitten kijken. Dat was leuk.
Nu zitten we in ons hotel en morgen om half 6 op, om 7 uur gaan we met de bus naar Picton, om vandaaruit met de boot naar Wellington
op het Noordereiland te varen.

• 14 Februari 2016 - 11:11

Herma Castel:

Hoi Peter en Monique,

Wat een mooie verhalen en prachtige foto's. Het is te zien dat jullie genieten.
    Het weer is ook zonnig zie ik, hier hebben we natte sneeuw en regen. Dat mist je dus niet.

Heel veel pleizer.

Groetjes, Herma

• 14 Februari 2016 - 13:31

Khouw, G.S.:

Beste Monique en Peter,

Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal klaar met het lezen van jullie reisverslag/ervaringen van 13/02 jongstleden, wat best veel interessante punten zijn en ook om er jaloers van te zijn! Ieder zijn/haar geluk toch?! Maar, wat hoorde ik net vanochtend via de tv dat er weer een aardbeving met de kracht van 5,9 op schaal van Richter in Christchurch heeft plaats gevonden!
    Hopelijk is alles veilig voor jullie tweeën,ongedeerd en gezond! Het maakte de reisbelevenis weliswaar spannender feitelijk. Nou, voorlopig tot zover maar. Wees er voorzichtig en geniet er zoveel mogelijk mee met jullie verdere vakantie, lieve mensen!

Tot horens en mijn hartelijke groetjes aan jullie tweeën,

Khouw

• 14 Februari 2016 - 19:54

Peter En Monique Fokker:

Beste Meneer Khouw en anderen,

We hoorden via onze zoon Dennis over de aardbeving. En zagen het hier op het nieuws. We waren gelukkig net vertrokken, maar voelen mee met de mensen daar. Gelukkig zijn er geen slachtoffers te betreuren maar er is wel materiële schade en zeker ook psychisch. Christchurch hebben we nu twee maal gezien en het ziet eruit als een stad met gaten in het hart. Overal wordt gebouwd en zie je gebouwen waar je na 5 jaar nog steeds niet naar binnen mag in verband met instortingsgevaar.

Groeten uit Wellington van Monique en Peter